Skip to content

Een marketingplan maken

boeken marketingEen mooie huisstijl en een stralende website kan je bedrijf een behoorlijke boost geven, maar dit is niet genoeg. Het is belangrijk om goed na te denken over hoe je klanten krijgt. Hiervoor zijn verschillende middelen te bedenken, maar gaan deze voor elk bedrijf werken? Op internet is veel informatie te vinden over het verkrijgen van interesse in je bedrijf. Voorbeelden zoals bloggen, content op social media delen, en flyers verspreiden kennen we al, maar gaat dit werken? Dit onderzoek je door middel van een marketingplan...

Zodra je begint met een onderneming is het aan te raden een marketingplan te maken voor een langere periode. Een strategisch plan waarin uitgezocht wordt hoe de onderneming in elkaar steekt. Naast een marketingplan voor een gehele onderneming kunnen deze plannen ook voor slechts een nieuw product of dienst worden opgemaakt.

Waar bestaat een marketingplan uit?

Om te beginnen deel ik een marketingplan altijd in op de volgende manier:

  • Samenvatting;
  • Doelgroep;
  • Concurrentie;
  • SWOT analyse;
  • Marketingmix;
  • Strategie en targets

Samenvatting
Een samenvatting is iets dat pas op het einde opgemaakt kan worden en betreft een kort en bondige samenvatting van de feiten en onderzoeken die gedaan zijn.

Doelgroep
Maak een beschrijving van wie een klant zou kunnen worden. Je kunt dit baseren op ervaringen en bestaande feiten. Ook kun je bijvoorbeeld via het CBS heel veel nuttige cijfers vinden. Zo kom je er bijvoorbeeld snel achter hoeveel bedrijven er zijn die wellicht gebruik kunnen manken van je product. Ook zijn er allerlei cijfers te vinden over verkeer, overheid, politiek, onderwijs, handel, horeca, wonen, gezondheid en nog veel meer. En het mooiste is nog dat al deze cijfers openbaar zijn. Het CBS handig voor meerdere onderzoeken dus onthoud deze. Hetgeen ik mijzelf altijd afvraag om mijn klanten te leren kennen is het volgende:

  • Waar woont je klant?
    Heb je een kledingwinkel en zijn je klanten voornamelijk woonachtig in dezelfde stad, of heb je een meertalige webwinkel zodat je misschien zelfs actief bent in heel Europa.
  • Wat zijn de behoeftes van de klant?
    Verkoop je schoonmaak artikelen dan zijn de behoeftes waarschijnlijk een schoon huis. Probeer ook een stapje verder te denken, misschien is je klant opzoek naar schoonmaakmiddel die niet schadelijk voor de natuur is.
  • Wat zoekt de klant
    Moet het vooral lekker goedkoop zijn zoals een Action, of mag het wat luxer zijn zoals de Bijenkorf?
  • Wil de klant moeite doen voor het product of dienst die je onderneming aanbied?
    Bij Smartin merken wij vaak dat klanten enerzijds de touwtjes uit handig willen geven, maar toch ook wel de regie willen houden.
  • Waar haalt de klant zijn informatie vandaan
    Dit is belangrijk om erachter te komen waar je actief moet zijn. Vaak wordt informatie opgezocht via het internet, maar zijn er dan naast Google nog kanalen die belangrijk zouden kunnen zijn. Youtube en Facebook zijn bijvoorbeeld mooie voorbeelden van websites die door velen dagelijks bezocht worden.

Dit is al een mooie basis van het leren kennen van je klanten. Probeer daarnaast zoveel mogelijk afbakenen. Dit klikt heel vreemd, want waarom zou je een webwinkel niet direct beschikbaar maken voor Nederland en België? Dat heeft met dit plan te maken. Als je een te ruimte doelgroep definieert is de kans kleiner dat je strategie werkt. Daarom zijn campagnes van grote bedrijven vaak erg duur. Een grote doelgroep goed bereiken is nou eenmaal complex. Deze grote bedrijven hebben zich op de eerste dag ook niet direct op een hele grote doelgroep gestort, dit moet groeien.

 

Concurrentie
Logischerwijze probeer je hier je concurrenten in te beschrijven. Dit is het meest handige door een tabel te maken om te ontdekken hoe je concurrenten werken. Hieronder een voorbeeld van een tabel. Elke concurrent krijgt op verschillende onderdelen een cijfer tussen de 1 en de 10:

Bakkerij A Bakkerij B Bakkerij C Gemiddelde
Prijs 4 6 3 4
Assortiment 8 10 5 8
Kwaliteit 7 8 1 5
Locatie 10 5 10 8
Bekendheid 5 4 9 6
Service 7 10 6 8

 

Hieruit blijkt dat de prijs gemiddeld een 4 scoort. Als we dan kijken naar de cijfers per concurrent zien we dat ze allemaal laag scoren. Que kwaliteit wordt er gemiddeld een 5 gescoord, ook laag, maar bakkerij C haalt het gemiddelde hierin vooral omlaag. De andere concurrenten hebben een prima kwaliteit. In dit geval zou je kunnen overwegen om je prijs als USP (unique selling point) te gebruiken.

Probeer naast deze informatie nog zoveel mogelijk andere informatie te verzamelen over deze concurrenten. Kijk ook eens goed naar de doelgroep waar zij zicht op richten. Geven zij ook kortingen en waar adverteren zij eigenlijk? Zitten je concurrenten om de hoek, of heel ergens anders? Heb je "last" van deze concurrenten?

 

SWOT analyse

Ook hier werk ik weer graag met een tabel. Hiervoor hebben we een aantal puntjes van concurrenten bekeken. In een SWOT is het de bedoeling kritisch naar je eigen onderneming te gaan kijken. Deze tabel bestaad uit 4 onderdelen

  • Strengths;
  • Weaknesses;
  • Opportunities ;
  • Threats.

Hieronder een voorbeeld van een SWOT (Naar het Nederlands vertaald):

Sterktes

  • Wat gaat er op dit moment goed binnen de onderneming
  • Wat is mijn voordeel ten opzichte van concurrenten

Zwaktes

  • Wat gaat er minder goed binnen de onderneming
  • Waar loop je tegenaan?
  • Wat kan beter?
  • Wat zijn de zwakke plekken

Kansen

  • Welke kansen zouden we kunnen benutten door de externe ontwikkelingen?

Bedreigingen

  • Zijn er bedreigingen door bijvoorbeeld ontwikkelingen binnen de markt of politiek?
  • Zijn er wijzigingen binnen ons omgeving die voor een verstoring kunnen zorgen?

 

Marketingmix
De meesten kennen de term marketingmix wel. In het kort is de marketingmix een combinatie van instrumenten die een organisatie kan gebruiken voor het invullend van de marketingstrategie. De marketingmix wordt onderverdeelt in de volgende punten:

  • Product
    • Wat koop men (Niet een telefoon, maar een manier om te communiceren)
    • Het tastbare product (ook hoe het verpakt is en wat de kwaliteit is)
  • Prijs
    • Welke prijzen worden er gehanteerd
    • Zijn kortingen mogelijk
  • Plaats
    • De verbinding tussen je bedrijf en de klant. Denk hierbij ook aan het distributiekanaal, logistieke functies en directe marketing naar de klant.
  • Promotie
    • Welke factoren zijn van invloed op de communicatie van de doelgroep die bereikt moet worden?
      • Reclame op tv, radio, internet, magazines, etc.
      • Direct marketing zoals mailings, post, telefoon, etc.
      • Persoonlijke verkoop
      • Sales promotion door bijvoorbeeld een korte actie te doen
      • Netwerken
  • (Personeel) --- dienstenmarketing

Strategie en targets

Waar wil je precies naar toegroeien met je onderneming? Veelal is het maken van winst een einddoel, maar probeer dit iets meer te ontleden. Bijvoorbeeld:

  • Hoeveel procent wil je meer verkopen dan dat je nu doet?
  • Hoet ziet het kosten-/batenplaatje eruit?
  • Hoe groot zou je marktaandeel kunnen worden?
  • Hoeveel extra winkels zou je willen openen?
  • Hoeveel personeel zou je aan willen nemen?

Tot Slot

Als je dit allemaal gedaan hebt heb je een leuke basis te pakken. Ik zou je wel aanraden dit verder uit te werken. Als basis heb je een prima plan neergezet, maar de marketing is een erg belangrijk onderdeel van een bedrijf. Het zorgt uiteindelijk voor klanten waarmee je de inkomsten kun gaan genereren. Op internet zijn nog vele blogs te vinden die je helpen om dit plan verder uit te breiden. Kijk ook vooral eens in een boekenwinkel of de bibliotheek om meer over marketing te lezen! Heel veel succes met het opzetten van je marketingplan!

 

Laat een reactie achter





Scroll To Top